~~


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, April 28, 2011

Cara Memandikan Bayi..

                                                             Assalammualaikum...
Kalau sebut pasal bayi ja mesti ramai yang suka apatah lagi utk golongan perempuan yang xkahwin g mesti x sabar2 nak kahwin cepat..bnda ni aku ckp berdasarkan pengalaman sebab itu yang aku rasa bila aku berbual tentang bayi...huhuhuhu.....aku cuma nak kongsi info ngan korang ja la...
Ok...lets to proceed...baru2 ni aku ditugaskan ke wad OBSTETRIK & GYNAE (ONCOLOGY)
Pengalaman aku time masuk wad gynae mmg memboringkan sebab wad tu xbyk prosedur yg patut aku wat...yang aku tau cuma baca history patient ja ( pesakit ) dr situ la mcm2 kes yang aku jumpa & aku tau jenis rawatan dia...xke senang masuk wad boring xda kja tp leh tambah ilmu pgtahuan...
Bila aku g wad OBSTETRIK aku asa nervous..sebab tgk ada baby...maklum la aku xda pendedahan g tntg ni...nk touch baby pun takut...yela..anak org kot wei...kot jd apa2 sapa nak tanggung tu ha...tp ALHAMDULILAH...kerja aku lancar ja selama aku kat sini...aku cuma kena assist Dr wat V.E ( vagina examination ) cuci tali pusat bayi , mandikan bayi...tu ja la..tp aku best sangt sebab dapat rasa contraction ibu tu semasa hamil..
Ok berbalik cita asal cara mandian bayi ni ada step dia gak...yang pertama sekali kita g amik baby kat mak dia n kena tanya nama mak serta ic bukan apa takut tertukar anak nnt...tu satu JENAYAH JURURAWAT sapa nk menjawab kat akhirat sana nnt tu ha...aku xsanggup hihihi...rasional dia ni sebab nak elakkan baby tu tercedera atau kulit baby akan melecur xpun telinga  @ hidung baby akan masuk air...tp gambar2 yg kat bawah ni ada antara yang kita patut lakukan keatas baby dan yang xpatut dilakukan so usha la ye....






  1. Cuci muka bayi menggunakan kapas atau sapu tangan yang telah dicelupkan dalam air suam. Lap di bahagian mata terlebih dahulu.
  2. Lepas tu amik kapas yg basah td lap bahagian dahi..
  3. bila sudah lap bahagian dahi tu , kita kena lap pipi baby hingga ke telinga sampai keleher..lakukan di kedua2 belah pipi
  4. Kemudian kita letakkan kapas basah tadi kat tgh2 dahi & tarik turun ke bawah ( ikut bentuk hidung ) sampai kemulut..



No comments: