~~


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, April 1, 2011

Haemodialysis



 
                                                         Assalammualaikum.               
Hai korang sume..korang semua tau x apa tu Haemodialysis   ( HD )? kalau org2 biasa panggil cuci buah pinggang tp kalau dalam medical nya kitrg panggil membrane tiruan yang dibuat dari bahan cellulose based @ sintetik ada contact ngan darah patient..Baru2 ni aku kena jaga wad Nephro ( wad berkaitan ngan kidney ) so mcm2 patient aku dah jumpa...ada patient yang buat PD ( peritoneal dialysis ) .PD ni fungsi dia utk mengeluarkan sisa bahan kumuh yang xdapat dikeluarkan kerana kegagalan renal..




CONTOH MESIN HD

    Utk PD ni dia ada jenis2 lak...antaranya AUTOMATED PERITONEAL DIALYSIS & CONTINUOUS AMBULATORY PERITONEAL DIALYSIS ( CAPD ) ..CAPD ni selalu nya akan diajar utk patient yang akan wat sendri di rumah...Prinsip PD ni ada 3..iaitu DIFFUSION, OSMOSIS ,& ULTRAFILRATION

        

                                                   

mesin utk mencuci dialyser
                                                                
Setiap patient yg wat prosedur ni akan ambil masa selama 4 jam..diowang kena buat 3x seminggu ..so korang leh bayangkan x? yang mengejutkan aku tu bila aku ditugaskan ke wad khas HAEMODIALYSIS aku tgk patient lg cekap..siap diowang setting sndri mesin tu ha....yang xtahan tu ada gak yg cucuk sendri...

                                          



                                                                             

bila aku tanya rupa2nya majoriti dah lama buat prosedur ni...ada yang lebih dr 10 tahun...bayangkan la cmna diowang lalui semua tu...huhuuhu....diowang ni kena buat AVF ( ARTERIOUS VENOUS FISTULA ) AVF ni satu prosedur yang mengabungkan saluran arteri dengan vein tu ada conth pic aku ltk ..tengok la erk...ada AVF  baru leh wat HD ni ha...



contoh bila dah lakukan AVF

             
waktu nk wat HD




arteri ngan vein bercantum

Apa yang aku bgtau tu cuma sikit ja la info dia...k la apa yang aku bebel kat ats tu cuma sikit ja la...aku bg info tu kalau korang ada apa2 pertanyaan leh la tanya nnt erk...

2 comments:

Unknown said...

bagus info ni dik...jijah nak amik post basic renal.. InsyaAllah...

student mane yer ni? sem bpe?

Nizyan said...

saya ni stdent swasta kak...sem4...akak nursing gak ka?
kat na?