~~


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, January 13, 2011

HYPOPARATHYROIDISM

Adakah anda pernah mengalami tanda2 atau simtom seperti kebas di bibir atau jari, otot anda mengalami kekejangan atau sakit di bahagian abdomen ( perut ) ?? Sekiranya anda mengalami simtom2 seperti ini berkemungkinan anda mempunyai satu penyakit yang di panggil HYPOPARATHYROIDISM . Penyakit ini berkaitan dengan pemakanan dari jenis kalsium . Seperti yang kita dimaklumkan , kalsium ini merupakan elektolit di dalam badan..Kalsium ini akan membantu didalam sistem gastointestinal iaitu berkaitan dgan organ2 di dalam gaster...Salah satunya adalah melalui pergerakan peristalsis iaitu mengenai sistem eliminasi.Seandainya pergerakan peristalsis terganggu ia akan menyebabkan individu terbabit mengalami sembelit ketika hendak membuang air besar maka ia akan menyebabkan usus di dalam badan terluka akibat dari kesan meneran yang terlampau.
Penyebab utama HYPOPARATHYROIDISM ni belum diketahui.tetapi faktor yang boleh dipercayai bila seseorang itu telah menjalani pembedahan THYROIDECTOMY iaitu pembuangan tiroid secara menyeluruh..Selain dari itu, faktor genetik @ keturunan juga boleh menyebabkan seseorang itu mendapat penyakit ini.
Pendidikan kesihatan untuk penyakit ini adalah memperbanyakkan makanan yang tinggi kalsium seperti makanan keju , susu , sayur2an , dan juga almond nut..Tetapi seandainya seseorang itu tidak memakan makan jenis ini ia boleh ambil kalsium melalui aiskrim yg ada susu..
Setiap penyakit mesti mempunyai komplikasi , so komplikasi untuk penyakit ni adalah kesukaran untuk bernafas ,  gangguan nutrisi kerana pesakit ini akan mengalami kesukaran bernafas atau disfhagia ,so secara logik nya tumbesaran akan terbantut kerana tulang memerlukan kalsium untuk membesar dan supaya tidak berlakunya osteoporosis iaitu pereputan pada tulang..
Rawatan yang akan diberikan adalah merupakan calcium gluconate yang diberi secara intravena untuk mengelakkan gangguan jantung

No comments: