~~


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, January 14, 2011

Kehamilan

Setiap orang akan mengalami kehamilan InsyaAllah seandainya di beri rezeki..Untuk pengetahuan korang , ada beberapa jenis kehamilan .Seandainya seseorang itu mengandung untuk anak pertama di gelar Gravida. Gravida nni untuk perempuan yang ngndung xkisah berapa kali pun aslkan perempuan itu mengandung untuk anak yang pertama.Seandainya seseorang itu belum pernah mengandung kita gelar sebagai Nulligravida manakala untuk gurlz yang mengandung untuk pertama kalinya pula kita akan menggelarnya sebagai Primigravida.Multigravida pula adalah untuk ibu yang mengandung lebih dari dua kali tanpa dikira usianya..
Grande multigravida pula adalah untuk ibu yang mengandung lebih dari 5 kali.Maksudnya adalah sekiranya ibu tersebut mengandung untuk anak yang keenam akan di gelar Grande multigravida.Para adalah ibu yang telah melahirkan 1 @ lebih untuk anak yang mencapai umur viability.Viability ini adalah keupayaan fetus untuk hidup diluar uterus iaitu bersedia untuk dilahirkan.Primipara lak untuk ibu yang bersalin anak pertama tanpa mengira usia.Manakala Multipara lak untuk untuk ibu yang telah melahirkan 2 @ lebih .Nullipara iaitu xda anak dan juga xpernah bersalin. Grandemultipara pula adalah ibu yang telah melahirkan lebih dari 5 orang anak..
Untuk mudah faham lagi istilah GRAVIDA ni untuk mengandung manakala PARA lak untuk anak dan NULL untuk tiada.Tempoh @ Trismester  untuk orang ngndung ada 3 iaitu 1st trimester yang bermula dr 1-3 bulan @ 13 minggu ,manakala trimester 2nd lak  4-6 bulan dan trimester yng terakhir adalah trimester yg ke3 iaitu tahap untuk melahirkan baby..

No comments: